Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Katastrofa B787 Air India. Prawdopodobna przyczyna tragedii Dreamlinera

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Katastrofa B787 Air India. Prawdopodobna przyczyna tragedii Dreamlinera
fot. Venkat Mangudi, CC0, commons.wikimedia.org
Kaskadowa awaria systemu FADEC (Full Authority Digital Engine Control) miała być podstawą katastrofy boeinga B787-8 linii Air India. Jak podaje "The Wall Street Journal" wnikająca do naziemnego agregatu prądotwórczego woda doprowadziła do utraty elektronicznej kontroli nad jednostkami napędowymi, które w mgnieniu oka straciły ciąg, a samolot siłę nośną.

Maszyna, która brała udział w katastrofie w Indiach, to jeden z pierwszych zbudowanych boeingów 787 przez amerykańskiego producenta w jego fabryce w Everett. Jego pierwszy lot odbył się 14 grudnia 2013 roku. Szerokokadłubowiec został dostarczony indyjskiemu flagowcowi 28 stycznia 2014 roku, jako jeden z egzemplarzy zamówienia zawartego z Boeingiem 30 grudnia 2005 roku. Dreamliner posiadał dwuklasową konfigurację, mogąc zabrać na pokład 259 pasażerów: 241 w klasie ekonomicznej i 18 w klasie biznes.   

Była to pierwsza katastrofa lotnicza „Liniowca Marzeń” – z której życiem uszedł tylko jeden pasażer, zajmujący miejsce 11A – od początku użytkowania tych samolotów. Dotychczas ten najlepiej sprzedający się w historii szerokokadłubowiec amerykańskiego producenta nie był zamieszany w tragiczne wypadki lotnicze. Boeingi 787 przewiozły już ponad jeden miliard pasażerów – to więcej niż jakikolwiek inni szerokokadłubowiec w historii, osiągając ten wynik w mniej niż 14 lat od wejścia do służby. Do tej pory sprzedano ponad dwa tysiące jednostek.

Badanie przyczyn katastrofy dopiero się zaczęło, a na miejsce dotarli eksperci m.in. Boeinga i Federalnej Administracji Lotnictwa. Dla amerykańskiego regulatora jest zbyt wcześnie do wydania ogólnokrajowego nakazu uziemienia boeingów z serii 787, co doprowadziłoby do krachu operacyjnego wielu linii lotniczych na całym świecie, w tym narodowego przewoźnika Polski, dla którego Dreamlinery są podstawą operacji dalekodystansowych do Ameryki i Azji. Indie i Japonia zleciły inspekcje wszystkich zarejestrowanych w rodzimych rejestrach B787.

Potencjalną przyczyną katastrofy B787-8 Air Indii ma być kaskadowa awaria systemu FADEC (ang. Full Authority Digital Engine Control), czyli w pełni cyfrowy i elektroniczny system sterowania silników, który kontroluje całościowo parametry silnika i podzespołów napędowych, w tym nie tylko układ zasilania paliwem i jego zużycie, moc, czy ciąg silnika, ale także wiele innych komponentów. Katastrofę miała spowodować niekontrolowana awaria przesyłu prądu, którą wywołało wnikanie wody podczas odłączania naziemnego agregatu prądotwórczego o (ang. GPU – ground power unit) przed lotem.

Odłączenie naziemnego źródła zasilania, w trakcie ulewnego deszczu, miało doprowadzić do utraty elektronicznej kontroli nad jednostkami napędowymi GENX-1B od General Electric, które tuż po starcie zeszły do ciągu jałowego w 4-5 sekund, a szerokokadłubowiec całkowicie utracił siłę nośną. Wszystko wskazuje, że gniazdo zasilania GPU w jedenastoletnim samolocie było uszkodzone. Warto podkreślić, że linie lotnicze chętnie korzystają z GPU, gdyż jego użycie kosztuje mniej niż w przypadku APU (ang. auxiliary power unit), a dodatkowo GPU emituje mniej hałasu niż pomocnicza jednostka mocy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Konflikt Indie – Pakistan. Air India chce dużego odszkodowania

Prawo i polityka

Konflikt Indie – Pakistan. Air India chce dużego odszkodowania

Mateusz Kieruzal 06 maja 2025

Air India zamawia kolejnych 100 samolotów od Airbusa

Pasażer i linie lotnicze

FIA2024: Pokład nowego airbusa A350 linii Air India (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Air India odebrały pierwszego airbusa A350 (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Air India zaprezentowała nową markę i malowanie

Pasażer i linie lotnicze

Air India potwierdza także zakup 220 boeingów

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Konflikt Indie – Pakistan. Air India chce dużego odszkodowania

Prawo i polityka

Konflikt Indie – Pakistan. Air India chce dużego odszkodowania

Mateusz Kieruzal 06 maja 2025

Air India zamawia kolejnych 100 samolotów od Airbusa

Pasażer i linie lotnicze

FIA2024: Pokład nowego airbusa A350 linii Air India (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Air India odebrały pierwszego airbusa A350 (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Air India zaprezentowała nową markę i malowanie

Pasażer i linie lotnicze

Air India potwierdza także zakup 220 boeingów

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij